Kan internal audit bijdragen aan een succes van een overname?

Mova Finco Valerie Monteyne portret

Stel je voor, je krijgt de vraag en opportuniteit om aandelen bij een bedrijf te kopen die jouw onderneming zullen versterken. Strategisch een top beslissing! Maar hoe kan je in korte termijn zoveel mogelijk synergiën vinden? Yes! Door een consultant in te schakelen!

De context

We starten bij het begin, waarom was een verkoop van aandelen nodig? De focus van de afgelopen twee jaar was binnen dat bedrijf vooral naar onderzoek en ontwikkeling gegaan in combinatie met enkele klantenprojecten. Beiden brachten geen geld binnen, de geringe spreiding van klanten in combinatie met wanbetaling zorgde ervoor dat er wel bedrijfsresultaat gemaakt werd en bijgevolg belastingen moesten betaald worden, maar er dus geen geld was. Dit in combinatie met liefde voor het vak als ingenieurs en minder voor alles die bij ondernemerschap kwam kijken liet hen uitkijken naar oplossingen die ze vonden bij een con-collega die de synergie tussen de twee ondernemingen zag.

De vraag

We zitten met een “ziek” bedrijf op financieel vlak, waar dus een plan van aanpak moet uitgewerkt worden enerzijds en aan de andere kant is er de opportuniteit om de twee bedrijven te laten samensmelten en voor beiden vaste kostenstructuren te laten zakken zodat ze terug kunnen samen excelleren en sterker op de markt komen. Mova Finco ondersteunt hen bij de audit om het bedrijf financieel gezond te krijgen en de synergiën in kaart te brengen.

De aanpak

Valerie is gestart in een eerste fase met een grondige analyse van de huidige processen die lopen van verkoop tot facturatie. Bij het proces zoek ze knelpunten en inefficiënties en zoekt waar het proces kan aangesloten worden met de overnemer zijn bedrijfsprocessen. Vervolgens gaan we ideale processen opstellen en de nodige verantwoordelijkheden eraan koppelen. Tot slot in een paralel lopende fase gaan Silke en Valerie een cashflowbeheer platform en budget opstellen. We analyseren de huidige situatie, richten realistische doelstellingen en nemen nodige acties om die cashflow terug op punt te zetten.

Het resultaat

Na een doorlooptijd van 3 maanden waarbij we om de twee maanden samenkwamen met de stakeholders zijn er rendabele prijslijsten en targets die haalbaar zijn. De processen zijn uitgeschreven waarbij de verantwoordelijken weten wat ze moeten doen, in welke systemen en met welk eindresultaat. Elke maand is het mogelijk om de data uit de financiële pakketten in het dashboard te zetten zodat ze de tracking met het budget kunnen blijven monitoren. Na de samenwerking met Mova Finco is het mogelijk voor de beide partijen om na een korte termijn een enorme sprong strategisch vooruit te maken naar een rendabele en succesvolle toekomst samen.

PS : wil jij ook heel graag bijstand bij een overname? Aarzel niet ons team te contacteren!

Meest recente berichten

Teamwork

Voel jij soms dat de stretch van het groeien van je onderneming weegt op jouw team? Tuurlijk vind je het belangrijk dat ze betrokken en

Lees verder »